فرهنگ وعلم فرهنگ شناسی(کلتورولوژی)(قسمت سوم)
ظاهر دقیق     ظاهر دقیق

کتگوری هائی عمده ء فرهنگ مادی

فرهنگ مادی و معنوی سستم فعالیت انسانی بوده، که توسط آن فعالیت فرد ،گروپ ،اجتماع و مناسبات متقابل آنها با طبیعت و بین خود شان  برنامه ریزی ،تححقق و تحرک میگردد .این وسائیل توسط آنها ایجاد میگردند وهم بطور دائیم تکمیل میشوند و ازسه گروپ ترکیبی فرهنگی تشکل می یابند:اجتماعی ،مادی و معنوی .

فرهنگ اجتماعی – عبارت از سستم مقررات روش انسانها در شکل مختلف معاشرت و بخش هائی تخصص یافته ء فعالیت اجتماعی می باشد .و او در خود اخلاق و فعالیت تخصصی حقوقی ،مذهبی،دنیوی،مورالی ،اقتصادی و انواع دگری فعالیت نورماتیفی را شامل می سازند .

فرهنگ مادی–مجموعهء وسائیل مادی و انرژیکی هستی انسان و جامعه می باشد .او فاکتها ی مختلف را بخود شامل می سازند : وسائیل کار ،تخنیک فعال وغیر فعال،فرهنگ فزیکی(جسمی)فرد و نفوس،رفاء انسان ، جامعه و غیره. 

فرهنگ مادی محیط ماحول انسانرادر بر گرفته اند و تمام انواع فعالیت(  کار) انسان فرهنگ مادی را بوجود آورده است .فرهنگ مادی سطح زندگی جامعه،کرکتر نیاز مندیهائی مادی وشرائیط رفع نیاز مندیهائی انسانها را ایجاد می نماید.

فرهنگ مادی- در شکل فعالیت راسیو نالی (معقولیت)و کاپی اساس گذاری شده ،در فورم عینی ومضمونی آن تبارزمی نماید وضرورتهائی اولیه ء انسانرامرفوع می سازد .

فرهنگ مادی به هشت 8 کتگوری تقسیم گردیده اند:

 فرهنگ نژاد حیوانات ،فرهنگ انواع نباتات ،  فرهنگ زمین ،فرهنگ تعمیرات و ساختمانها  ،فرهنگ لوازیم  و تجهیزات ، فرهنگ جهت هائی اطلاعات ووسائیل ترانسپورت  ،فرهنگ مخابرات و وسائیل مخابرات ، فرهنگ تکنالوژی

1- فرهنگ نژاد حیوانا ت

 نژاد حیوانات کتگوری مخصوص فرهنگ مادی را تشکل می دهد . در تشکل این کتگوری نه تنها عدهء از حیوانات یک نژاد ،بلکه حاملین نژاد  نیز شامل اند.

این کتگوری فرهنگ مادی حیوانات قابل استفاده برای اقتصاد خانگی،و همچنان  نژاد هائی تزئینی مانند سگ،طوطی وغیره رابخویش متحد میسازد .

پروسه تبدیل حیوانات وحشی  به اهلی از طریق گزینش و نسل گیری با تغیرات قیافه هائی بیرونی، روش و رفتار آنها همراهی میگردد.اما نه همه ء حیوانات دستی مانند( گی اسپ ها) که برای شکار استفاده می گردند، مربوط  فرهنگ مادی می شود ، زیرا پروسه ء نسل گیری واختلاط صورت نگرفته است .

حیوانات وحشی و اهلی هم نوع میتوانند بطور موقت با هم گزاره نمایند ،مثلا خوک با گراز.

 

2- فرهنگ انواع نبا تات

- اقسام نباتات از طریق رشته هائی حاصلات زراعتی و تربیت نباتات انتخاب شده استخراج می گردند .تعداد اقسام و انواع نباتات بطور دائیم  در هر نوعی از نباتات در حال رشدو توسعه می باشند .در تفوق با نژاد حیوانات ،نباتات میتوانند در بذر و تخم محافظت گردند که در آن تمام کیفیت نباتات پخته شده نهفته اند .محافظت تخم امکان جمع  آوری وکلکسیون تخم ها رابوجود می آورند وآنها را محا فظت ،سسیتماتیزه و طبقه بندی می نماید  ،یعنی تمام انواع فعالیت کار فرهنگی ،ماهوی را پیش می برند، چونکه انواع مختلف نباتات دارائی مناسبات مختلف بین تخم ها و نباتات رسیده (پخته شده)می باشند.زیرا نباتات مختلف در اثر جدا سازی تخم زیاد می شوند.و رسالت ایجاد گری فرهنگ میتواند با تکثر انواع نباتات در همان محل معین متحد و دوشادوش گردد.این وظیفه را مراکز نهالستان و تخم پاشان انجام میدهند .

        

3- فرهنگ خاک

- فرهنگ خاک یکی از اجزائی عمده و آسیب پذیری فرهنگ مادی است .

خاک قشر بالائی تولیدی زمین که در آن  عناصر غیر ارگانیکی ،ویروسهائی سپروفیتی ،باکتری،کرم ها  ،سمارقها و عناصر هائی دگر زنده ء طبیعت تمرکز پیدا می کنند.

قدرت تولیدی زمین وابسته به آن است که چه مقداروکدام ترکیبات با عناصر غیر ارگانیکی و بین خود این الیمنت ها ی زنده وجود دارند . برای ایجاد فرهنگ خاک او به مقصد با لا بردن حاصلخیزی استفاده می شود.

برای آماده کردن زمین تدابیرات زیر شامل می گردند:

- آماده کردن میخانیکی (تغیر قشر با لائی ،نرم (پوک کردن)و انتقال زمین ) ،

- کود دادن خاکه درخت و گیاه نباتات باقی مانده ء ارگانیکی و فضولات مالداری و کود دادن کمیاوی و الیمنتهائی مکرو،

- پیگیری درست کاشتن و پرورش  این و یا آن قسمت از نباتات مختلف ،رژیم زمینی و هوائی زمین (اصلاح زمین  ،آبپاشی و غیره).

- به کمک شخم پاشی قشر زمین از نگاهی حجم افزایش می یابد ،زندگی در آن فعال می گردد(به کمک موجودات زندهء سپروفیکی)وحاصلخیزی زیاد می گردد.

- زمینیکه در این ویا آن محل واقع شده، به کمک فعالیت انسان بهتر می گردد.

- زمینها به اساس کیفیت ،محل موقعیت و  نیروئی تولیدی آنها طبقه بندی می گردند.

 

  

4- فرهنگ بناها وساختمانها

-بناها وساختمانها –یکی از بارزترین  عناصرفرهنگ مادی است(فعل مشهور آلمانی ”bauen معنی میدهد"ساختمان کردن"و"زرع کردن زمین "و معادل آن" اجرا کردن هرنوع فعالیت خلاق فرهنگی"،و او بطورعالی مفهوم توآم کردن فورم هائی اساسی کسب فرهنگی مادی محلی  را بیان میدارد.

بنا ها محل سکونت انسانها همراه با تمام مشاغل مختلف هستی آنها و ساختمانها نتائیج ساختمان ،تغیر شرائیط فعالیت هائی اقتصادی شمرده میشود .

به عمارت  اکثریت منازل مسکونی،محل برای پولها ،فعالیت هائی اداری ،تفریحی  ،معلوماتی ،فعالیت های تعلیمی و به ساختمانها سستم های محیط زیست و اقتصاد آبیاری،پول ها ،منزل ها برای تولید( فابریکه ) ،بند آبها و غیره ارتباط می گیرد .

سرحد بین عمارت و ساختمان متحرک می باشد ،قسمیکه تعمیر تیاتر عمارت و میخانیزم صحنه ء نمایش عمارت عبارت از ساختمان است .

تحویل خانه را میتوان عمارت و ساختمان نامید و آنها از نگاهی آن  با هم وجه مشترک دارند ، که آنها نتائیج فعالیت ساختمانی محسوب می گردند .

فرهنگ عمارت وساختمان عینا مانند زمین است،وآنها غیر متحرک است که آنها نباید از نگاه کیفیت فونکسیو نالی (وظیفوی)تخریب گردند .این به آن معنی است که فرهنگ عمارت و ساختمان بطور دائیم در حالت بهبودی و تحکیم رسالت مفید فونکسیونی (وظیفوی)آنان می باشند.قدرتها ،بخصوص قدرتهائی محلی  از رشد این فرهنگ حمایت می نمایند .

بخصوص نقش بخش هائی صنعتی در مورد بسا عظیم است و سازمانهائی اجتماعی مستقیما مصروف این کارها هستند (طبعا جائیکه آنها وجود دارند و آنجا آنها به شکل درست عمل می نمایند.)

بانک هم چنان رول بسیار مهم را در کار خلاقیت فرهنگ انجام میدهد .

     

5- فرهنگ لوازیم ،دستگاهها  و تجهیزات

- لوازیم ، دستگاهها و تجهیزات-عبارت از مقولات فرهنگ مادی است که که همهء انواع کار فزیکی و معنوی را تامین می نماید ،و آنها وسائیل متحرک را در خود شامل می نمایندوهرکدام آن ازهم دگر درآن متمایز می گردد ، که آنها برای  نوعی از فعالیت استفاده میگردد.

یکی از فهرست های مکمل و همه جانبه وسائیل مختلف،دستگاهها وتجهیزات نونمینکلاتور هائی تجارتی شمرده میشوند .خصوصیات تشکل درست نومنکلاتورهائی تجارتی تشکل شده در آن است  ،که آنها تاریخ تکمیل وسائیل،دستگاهها وتجهیزات را انعکاس میدهند .

پرنسیپ آموزش فرهنگی دررشد و تفکیک وظائیف و محافظت  رسالت قبلی تحلیل گران   است.

تفاوت بین وسائل ،دستگاه و تجهیزات در آن است که وسائل مستقیما به ماده ء در حال کار (روئی نقشه)تاثیر می گذارند .تجهیرات بمثابه ای چیزی اضافه شده به وسائیل به کار برده میشود،به آنها امکان میدهند ، که بالائی آنها به دقت بسیار زیادو ثمر بخشی تولیدی تاثیر بگذارند.

تجهیزات عبارت از کامپلکس لوازم ودستگاهها است که در یک محل از کار و هستی واقع گردیده باشند .

  

     

8- فرهنگ تکنالوژی

- تکنالوژی –عبارت از هنر کاری (زحمتی)در تمام ساحه هائی فعالیت است .

فرهنگ در تکنالوژی در تمام اشکال فرهنگ مادی بیان می گردد،و طبق طبیعت مادی یعنی مانند پیگیری فونکسیونی (وظیفوی)،مانند کلکسیون،مانند یک سیت فرهنگ  ،مانند یک سازمان محافظت میگردد .

اما یکی از شاخص هائی عمده فرهنگ تکنالوژی تعلیم است و تعلیم به وکالت انسان اساس گزاری شده،به همین خاطر شاخص هائی فرهنگ مکاتب پیداگوژی و علمی  محسوب می گردد.

         

اجزائی متشکله فر هنگ  مادی:

- فرهنگ کار(وسائیل کار،منابع انرژی،بناهائی تولیدی،سستم هائی مواصلات و زیر بناهائی انرژیکی).

-فرهنگ همه روزه ءانسان - قسمت مادی هستی انسان (لباس،میبیل   ،اثاثیه،وسائیل معیشتی  ،اقتصاد مواصلاتی ،غذا وغیره)

-فرهنگ محل سکونت( نوع رهایشی ،ساختار و خصوصیات نقاطهائی رهایشی).

 

- ملکیت اساس فرهنگ و فعالیت زندگی اجتماعی را تشکل می دهد .

ملکیت تضاد هائی اصلی اجتماع را در وجود  خود دارد . بهان اندازه ء که معلم کار کند به همان اندازه دانش و تخصص ماهری آن بالا می رود وشاگردان بهتر آماده  به فعالیت هائی عملی و مسلکی انتخاب کرده اش می گردند.اما لائیق ترین و هوشیار ترین معلم نمیتواند بالاتر از آن چیزی را به شاگرد بدهد ،که شاگرد می تواند آنرا کسب نماید.سطح شاگرد از سطح تحصیل خوانواده ارتباط می گیرد .اگر خانواده بی سواد باشد در سطح درک شاگرد تاثر فوق العاده منفی دارد و همچنان بر عکس آن اگر خوانواده با سواد و روشنفکر باشد برای شاگرد در انتخاب مسلکی خوب و آینده ء بهتر کمک بارز می نماید .

سطح رشد تنویری ، روشنگری، فهمیدگی و رسیده گی جامعه از سستم مکاتب سر چشمه می گیرند .به همین خاطر در شرائیط فعلی در وطن عزیز ما افغانستان بسا عمده است که سستم تعلیم وتربیه دوباره احیاء گردد ،پرابلم جامعه وخواسته های نسل جوان و مردم نوین  و هنر آباد نمودن جامعه نوین در سستم تعلیم و تربیه نسل جوان  گنجانیده شود  و نسل جوانرا با روحیه ء  وطنپرستی وعشق وعلاقه به افتخارات آن سر زمین،  آثارات تاریخی آن و باروحیه ای عالی همزیستی مشترک تمام مردمان آن سزمین تربیت نماید ، به فرهنگ آن سر زمین افتخار ورزیده شود وروحیه منفی نشنلیستی و عظمت طلبی  و تفوق طلبی ملی از روان مردم پاک  گردند و ملیت هائی اقلیت و بومی آن سرزمین دگر سر زنش روحی نگردند  .و هم چنان فرهنگیان کار مثمر را در پیشبرد وحدت ملی در آثارات خویش بگنجاند و مسائیل نشنلستی و مسائیل که منجر به تفریقه مسائیل لسانی، قومی  می گردند  بی پرهیزند .ما فعلا همه افغان هستیم به هر نوع قواره و یا پوست که داریم باید برابر و با حقوق مساوی،برادری و در وحدت ملی زندگی کنیم .

نتیجه گیری :

از آنجائیکه فرهنگ در مجموع و اجزائی آن  بطور خاص یک مبحث بسیار و سیع و همه جانبه و دلچسپ می باشند و گنجانیدن همه مسائیل و اجزا آن  در چند مقاله ویا چند کتابی نیز محال  نیستند .من درین مبحث از بحر صرف درمورد قطره آن سر سخن باز کردم واین بحث را در مورد فرهنگ مادی در همین جا خاتمه می بخشم  .البته خود بنده در آموزش این علم شاگربوده و در حال آموزش  می باشم ،از نظریات سازنده و مثبت خوانندگان گرامی و فرهنگیان عزیز استقبال قلبی می نمایم و نظریات آنانرا در مسائیل مبحث فرهنگ خوش آمدید میگویم .

پایان قسمت سوم

ادامه دارد............

 

Bamyan_@hotmail.com

هالند

منابع:

 

Библиотека > Архив рассылки по культурологии >Культурология: определение, направления, актуальность

.Введение в культурологию. М. Владос. 1996 Отв ред. Е.В. Попов.

.Гуревич П.С. Философия культуры. М. Аспект прсс. !995.

.Кармин А.С. Основы культурологии: морфология культуры. СПб. 1997

مورخ 18.04.2008

 


April 21st, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
علمي و معلوماتي